IMG_6803 (2)Heb je vaak last van een dip na de lunch? Je bent tijdelijk moe en futloos en hebt weer trek in wat zoets. Dit kun je voorkomen door je lunch anders samen te stellen.

Voedingsmiddelen met een hoge glycemische lading laten de bloedsuikerspiegel snel stijgen. Daardoor moet het lichaam meer insuline aanmaken om de bloedsuikerspiegel weer te stabiliseren. Deze extra insuline leidt tot een bloedsuikerdip wat dat vermoeide gevoel geeft en die suikerbehoefte. Probeer je bloedsuikerspiegel dan ook zo stabiel mogelijk te houden en kies bewust wat je eet.

Voedingsmiddelen hebben niet allemaal hetzelfde effect op de bloedsuikerspiegel. Vetten, de meeste groenten en eiwitrijke producten hebben nauwelijks invloed op de bloedsuikerspiegel. Zorg dus voor voldoende eiwitten en vetten bij de lunch.

Koolhydraten hebben veel meer effect op de bloedsuikerspiegel. Je hebt ze wel nodig dus schrap ze niet maar kies bewust. De ene koolhydraat is de andere namelijk niet. Het effect op de bloedsuikerspiegel verschilt per type koolhydraat.

De glycemische lading (GL) drukt uit hoe snel de koolhydraat in een bepaald voedingsmiddel de bloedsuikerspiegel laat stijgen in combinatie met het aantal koolhydraten in een standaard portie van dit voedingsmiddel.

Vergelijk de glycemische lading (GL) van diverse voedingsmiddelen. In de tabel vermelden we de GL per standaardportie. Het aantal gram dat wij zien als een standaardportie staat erbij vermeldt. Vergelijk de laatste kolom. Zie de enorme verschillen en doe je voordeel ermee.

Lijst voedingsmiddelen