vitaalcoHRbeeld-44_500x500Op de foto zie je dat een Yoga houding heel vaak om balans gaat. Veel houdingen lijken heel simpel, totdat je het gaat uitvoeren en zeker als je een tijdje dezelfde houding aanhoudt.

De ‘downward facing dog’ is een redelijk bekende yogahouding. Hoe ziet deze houding eruit en wat doet het met je als je hem uitvoert?

Wat is het?
Adho Mukha Svanasana. Ofwel; neerkijkend hond.

Hoe doe je deze houding?
Begin op handen en knieën. Krul je tenen naar de grond en spreid je vingers zodat je stabiel op je armen staat. Bij het uitademen til je je heupen op en ze je je met je handen en hielen af tegen de grond, de knieën iets gebogen. Zorg ervoor dat je gewicht gelijk over handen en voeten is verdeeld. Breng het hoofd tussen de armen (zonder spanning in de nek) en strek de billen naar boven. Je leunt als het ware voorover in een V-houding. Als het lukt, kun je één been naar achter in de lucht strekken, maar dat is een extra’tje. Om weer uit deze houding te komen (wel zo handig:J) doe je de stappen in omgekeerde volgorde. Houd deze houding geurende vier tot twaalf ademhalingen aan.

Let op: als je een hoge bloeddruk hebt of hartklachten, mag je de downward facing dog niet uitvoeren. En voer deze oefening niet uit bij acute hoofdpijn. Je kunt wel de houding aanpassen en je handen tegen de muur zetten, zodat je hoofd boven je hart uitsteekt.

Waar is het goed voor?
Het stretchen van je spieren. Het is goed voor het strekken van de benen en rug en versterkt tegelijk de armspieren. Als je deze oefening regelmatig doet, krijgt je bovenlichaam (armen, rug, schouders en borst) de kans om helemaal uit te rekken. Ook worden je heupen, hamstrings en alle andere spieren in je benen gestretcht. Het is een ‘ondersteboven houding’, die de doorbloeding van het hoofd en de wervelkolom stimuleert.

Computer houding. Doordat we tegenwoordig vaak achter de computer of gebogen achter de telefoon zitten wordt vooral ons bovenlijf zwaar belast. Lang in een kromme en gespannen houding zitten verkort de spieren. Het oprekken van deze spieren verlicht de spanning.

Voedsel verteren. Door het in lang gerekte positie aanspannen van de spieren in je buik en rug, wordt het spijsverteringskanaal positief beïnvloed. Hierdoor zal je lichaam beter in staat zijn om voedsel te verteren, wat weer bijdraagt aan een goede ontlasting.

Doorbloeding. De downward facing dog draagt, net als andere yoga oefeningen, bij aan een betere doorbloeding. En dit helpt dan weer om gifstoffen beter te verwerken, je bloeddruk te verbeteren en het zorgt voor een verhoging van je immuniteit.

Een vrij voorhoofd. Het voorhoofdchakra wordt verbonden met de kalmerende energie van de aarde. Door de oefening wordt het voorhoofdchakra geharmoniseerd. Je gevoeligheid voor het waarnemen van je lichaam groeit en je geest wordt meer helder.

Ontspanning. Tot slot draait het bij yoga natuurlijk vooral om de ademhaling en ontspanning. Bij het doen van deze oefening staat het concentreren op de ademhaling centraal. Hierdoor kom je meer tot rust. Deze houding is er voor beginners, geoefenden en gevorderden.

Geïnspireerd? Fijn als je deze sprankeling deelt.

Wil jij nog meer yoga oefeningen? Houd onze website in de gaten en neem eens een proefles bij een van de vele yoga scholen in de buurt.

Bronnen: www.awesometips.pw, Chakra Yoga praktisch toepassen (Carasco), Complete work-out Yoga (Belling).
Geïnspireerd door: www.wendyonline.nl